ATV Husets guide för Bandsats
Lär dig mer om ATV & UTV bandsats
Med en bandsats monterad på din ATV eller UTV får begreppet framkomlighet en helt ny innebörd. Dagens bandsatser är framtagna för att fungera året runt och ger ett oöverträffat grepp samtidigt som de skonar underlaget då de sprider ut vikten av maskinen på en större yta, på köpet får du en maskin med ett otroligt grymt utseende. I denna guide går vi igenom vanliga frågor kring bandsatser och skillnaderna på olika modeller samt vad som är bra att tänka på inför köp av ny eller begagnad bandsats.
I denna guide går vi igenom bandsatser från Kanadensiska Camso, Camso hette tidigare Camoplast Solideal och är en av världens största tillverkare av larvband och bandsatser till såväl ATV och UTV som till lantbruk och entrepenad samt snöskoter marknaden.
I denna guide går vi igenom bandsatser från Kanadensiska Camso, Camso hette tidigare Camoplast Solideal och är en av världens största tillverkare av larvband och bandsatser till såväl ATV och UTV som till lantbruk och entrepenad samt snöskoter marknaden.
I denna guide lär du dig mer om:
- Fördelar med bandsats
- Vad krävs för att montera en bandsats?
- Skillnader på bandsats modeller
- Montering av bandsats
- Köpa begagnad bandsats
- Reservdelar till bandsats
- Vad krävs för att montera en bandsats?
- Skillnader på bandsats modeller
- Montering av bandsats
- Köpa begagnad bandsats
- Reservdelar till bandsats
Fördelar med bandsats
Den största fördelen med en bandsats monterad på din ATV eller UTV är framförallt den ökade framkomligheten i alla typer av lösa underlag, oftast associeras en bandsats med körning i djup snö och i dessa förhållanden kommer den verkligen tillrätta, det är få saker som slår känslan av att dundra fram på en ATV i midjehög snö.
Camsos bandsatser är däremot framtagna för året runt bruk och fungerar lika bra sommar som vinter för dig som ofta kör i mjuka och krävande underlag. Jämfört med vanliga däck monterade på din maskin ger en bandsats mycket större yta mot underlaget vilket ger bättre bärighet och marktrycket blir utspritt på en mycket större yta vilket också skonar känslig terräng.
Med en bandsats monterad på din ATV eller UTV kan du sänka marktrycket med så mycket som 75% beroende på ATV/UTV modell, last och bandsats modell.
Förutom att framkomligheten förbättras radikalt ger en bandsats även högre markfrigång och en stabilare maskin då bandsatsen ofast breddar maskinen ganska rejält.
Camsos bandsatser är däremot framtagna för året runt bruk och fungerar lika bra sommar som vinter för dig som ofta kör i mjuka och krävande underlag. Jämfört med vanliga däck monterade på din maskin ger en bandsats mycket större yta mot underlaget vilket ger bättre bärighet och marktrycket blir utspritt på en mycket större yta vilket också skonar känslig terräng.
Med en bandsats monterad på din ATV eller UTV kan du sänka marktrycket med så mycket som 75% beroende på ATV/UTV modell, last och bandsats modell.
Förutom att framkomligheten förbättras radikalt ger en bandsats även högre markfrigång och en stabilare maskin då bandsatsen ofast breddar maskinen ganska rejält.
Vad krävs för att montera en bandsats?
En bandsats består av en uppsättning med band och en monteringssats.
Banden är monterade på en ram med driv och löphjul samt drivmatta och stabiliseringsstag och finns i ett stort antal olika modeller då alla Camsos bandsatser är drevade och anpassade efter vilken motorstorlek som den skall monteras på. Den stora skillnaden på själva banden är storleken och bultdelningen på drivhjulen (Det stora hjulet med tänder) och vilken offset banden har vilket kan vara anpassat för stel eller delad bakaxel.
Camsos bandsatser har oftast en s.k multihub till drivhjulet vilket gör att samma bandsats har en bultdelning som passar flera olika bultmönster.
Banden säljs kompletta och monterade, färdiga för att bulta på din maskin.
Vid köp av bandsats är det viktigt att du kontrollerar så att drevningen är rätt för din maskin, att drivhjulets hålbild stämmer och att bandsatsen är för den typen av bakaxel/hjulupphängning du har bak.
Camsos bandsatser går att bygga om vid behov, du kan lösa mer nedan om detta och andra bra saker att tänka på vid kör av en begagnad bandsats.
Banden är monterade på en ram med driv och löphjul samt drivmatta och stabiliseringsstag och finns i ett stort antal olika modeller då alla Camsos bandsatser är drevade och anpassade efter vilken motorstorlek som den skall monteras på. Den stora skillnaden på själva banden är storleken och bultdelningen på drivhjulen (Det stora hjulet med tänder) och vilken offset banden har vilket kan vara anpassat för stel eller delad bakaxel.
Camsos bandsatser har oftast en s.k multihub till drivhjulet vilket gör att samma bandsats har en bultdelning som passar flera olika bultmönster.
Banden säljs kompletta och monterade, färdiga för att bulta på din maskin.
Vid köp av bandsats är det viktigt att du kontrollerar så att drevningen är rätt för din maskin, att drivhjulets hålbild stämmer och att bandsatsen är för den typen av bakaxel/hjulupphängning du har bak.
Camsos bandsatser går att bygga om vid behov, du kan lösa mer nedan om detta och andra bra saker att tänka på vid kör av en begagnad bandsats.
Exempel Bandsatser
Monteringssats
Monteringssatsen består oftast av plattor som monteras på A-armarna fram och bak på en maskin med delad bakaxel eller konsoler som monteras i chassiet bak på fyrhjulingar med stel / TTI bakaxel.
Syftet med monteringssatsen är att fästa stabiliseringsstag och liknande från banden till fyrhjulingen.
Monteringssatsen är framtagen specifikt för din ATV eller UTV, samma monteringssats kan sitta på flera modeller och årsmodeller men alla monteringssatser är anpassade för de fordon dem är specifierade till.
Syftet med monteringssatsen är att fästa stabiliseringsstag och liknande från banden till fyrhjulingen.
Monteringssatsen är framtagen specifikt för din ATV eller UTV, samma monteringssats kan sitta på flera modeller och årsmodeller men alla monteringssatser är anpassade för de fordon dem är specifierade till.
Exempel Monteringssatser
Skillnader på bandsats modeller
Camso har några olika modeller av bandsatser för att passa alla typer av ATV och UTV. I utbudet finns bandsatser som passar allt från Kawasaki 300 från 1989 till de senaste modellerna av Polaris 1000 kubikare. Nedan går vi igenom de aktuella modellerna av Bandsatser som finns i Camsos sortiment idag.
Camso X4S
X4S är Camsos senaste bandsats och är en vidarutveckling av den populära T4S bandsatsen. X4S är uppdaterad på flera punkter där den stora förändringen är att X4S kan användas både på ATV av alla storlekar samt UTV upp till 800 kubik (Beroende på UTV märke/modell)
På X4S har även fått ny geometri för bättre köregenskaper samt löphjul med utbytbara lager vilket gör udnerhållet billigare.
X4S finns till de flesta ATV modeller och märken på marknaden och har 29,2cm breda band fram samt 31,8cm bredan band bak. Banden fram har Camsos unika Flex-Track Design där banden är välvda i kanterna för ökad stabilitet och manövrerbarhet.
Vidare är löphjulen uppdaterade med utbytbara dubbeltätade lager.
X4S Data (Generell - Viss skillnad mellan utföranden kan förekomma)
Vikt - Fram ca 33kg / Bak ca 36kg /st
Bredd Band - Fram 29,2cm / Bak 31,8cm
Yta mot mark - 1,3m2
Fart Reduktion - 2/3 av ursprunglig fart bibehålls
Ram Material: Kolstål
På X4S har även fått ny geometri för bättre köregenskaper samt löphjul med utbytbara lager vilket gör udnerhållet billigare.
X4S finns till de flesta ATV modeller och märken på marknaden och har 29,2cm breda band fram samt 31,8cm bredan band bak. Banden fram har Camsos unika Flex-Track Design där banden är välvda i kanterna för ökad stabilitet och manövrerbarhet.
Vidare är löphjulen uppdaterade med utbytbara dubbeltätade lager.
X4S Data (Generell - Viss skillnad mellan utföranden kan förekomma)
Vikt - Fram ca 33kg / Bak ca 36kg /st
Bredd Band - Fram 29,2cm / Bak 31,8cm
Yta mot mark - 1,3m2
Fart Reduktion - 2/3 av ursprunglig fart bibehålls
Ram Material: Kolstål
Camso R4S
R4S är framtagen som ett prisvärt alternativ för ATV med en kubikstorlek på max 500cc, banden är något smalare och har samma bredd fram och bak men ger otroligt mycket bättre bärighet och framkomlighet jämfört med standard däck. Banden är 8 tum/20,3cm breda fram och bak.
Bandsatsen är precis som alla band från Camso specifikt drevade för att bibehålla din fyrhjulings prestanda utan att riskera att ge extra slitage på koppling eller kraftöverföring.
R4S banden har också fördelen att de inte breddar fyrhjulingen fullt lika mycket som X4S banden vilket kan vara en fördel för dig som ofta transporterar din ATV på kärra.
R4S Data (Generell - Viss skillnad mellan utföranden kan förekomma)
Vikt - Ca 27Kg/Band
Bredd Band - 20,3cm
Yta mot mark - 0,86m2
Markfrigång - Ökar med ca 8,3cm
Fart Reduktion - 2/3 av ursprunglig fart bibehålls
Ram Material: Kolstål
Bandsatsen är precis som alla band från Camso specifikt drevade för att bibehålla din fyrhjulings prestanda utan att riskera att ge extra slitage på koppling eller kraftöverföring.
R4S banden har också fördelen att de inte breddar fyrhjulingen fullt lika mycket som X4S banden vilket kan vara en fördel för dig som ofta transporterar din ATV på kärra.
R4S Data (Generell - Viss skillnad mellan utföranden kan förekomma)
Vikt - Ca 27Kg/Band
Bredd Band - 20,3cm
Yta mot mark - 0,86m2
Markfrigång - Ökar med ca 8,3cm
Fart Reduktion - 2/3 av ursprunglig fart bibehålls
Ram Material: Kolstål
Camso 4S1 UTV
4S1 är Camsos bandsats specifikt framtagen för UTV och de krav moderna UTV och SXS kräver. 4S1 Bandsatsen finns till de flesta UTV märken och modeller mellan 400 och 1000 kubik och går att montera på både Arbetsfordon och Sport UTV/SXS modeller.
UTV bandsatsen har breda band fram och bak monterade på en kraftig ram av kolstål med tandemupphängning av lphjul på banden fram för att klara de extra påfrestningar vikten av moderna UTV innebär. 4S1 banden fram har likt X4S Camsos unika Flex-Track Design där banden är välvda i kanterna för ökad stabilitet och manövrerbarhet.
4S1 Data (Generell - Viss skillnad mellan utföranden kan förekomma)
Vikt - Fram ca 47kg / Bak ca 54kg /st
Bredd Band - Fram 31,8cm / Bak 35,6cm
Yta mot mark - 1,62m2
Markfrigång - Ökar med ca 12,7cm
Fart Reduktion - 2/3 av ursprunglig fart bibehålls
Ram Material: Kolstål
UTV bandsatsen har breda band fram och bak monterade på en kraftig ram av kolstål med tandemupphängning av lphjul på banden fram för att klara de extra påfrestningar vikten av moderna UTV innebär. 4S1 banden fram har likt X4S Camsos unika Flex-Track Design där banden är välvda i kanterna för ökad stabilitet och manövrerbarhet.
4S1 Data (Generell - Viss skillnad mellan utföranden kan förekomma)
Vikt - Fram ca 47kg / Bak ca 54kg /st
Bredd Band - Fram 31,8cm / Bak 35,6cm
Yta mot mark - 1,62m2
Markfrigång - Ökar med ca 12,7cm
Fart Reduktion - 2/3 av ursprunglig fart bibehålls
Ram Material: Kolstål
Montering av bandsats
För att montera en bandsats på din ATV eller UTV krävs förutom banden en modellanpassad monteringssats, idag finns det monteringssatser till nästan alla märken och modeller av ATV & UTV.
Monteringssatsen innehåller plattor som fästs på A-armarna fram och bak på din maskin och är till för att fästa bandsatsens stabilisatorstag.
Själva banden komemr färigmonterad eoch bultas rakt på din maskins hjulnav med medföljande hjulmuttrar.
Att skifta mellan däck och bandsats är snabbt gjort efter att den första monteringen är gjord, monteringssatsen kan oftast sitta kvar om du behöver skifta mellan däck och band. Den första monteringen och injusteringen tar oftast 1,5-2 timmar beroende på modell och erfarenhet medans skifte mellan band och hjul bara tar en bråkdel av tiden då du endast lossat stabilisatorstag och bultar loss banden från navet.
Vid första monteringen av en bandsats skall vissa justeringar göras, bland att kan inställningar av vinkeln banden har mot marken göras, i alla bandsatser ingår fullständiga instruktioner om hur du går tillväga för att justera in banden korrekt.
Monteringssatsen innehåller plattor som fästs på A-armarna fram och bak på din maskin och är till för att fästa bandsatsens stabilisatorstag.
Själva banden komemr färigmonterad eoch bultas rakt på din maskins hjulnav med medföljande hjulmuttrar.
Att skifta mellan däck och bandsats är snabbt gjort efter att den första monteringen är gjord, monteringssatsen kan oftast sitta kvar om du behöver skifta mellan däck och band. Den första monteringen och injusteringen tar oftast 1,5-2 timmar beroende på modell och erfarenhet medans skifte mellan band och hjul bara tar en bråkdel av tiden då du endast lossat stabilisatorstag och bultar loss banden från navet.
Vid första monteringen av en bandsats skall vissa justeringar göras, bland att kan inställningar av vinkeln banden har mot marken göras, i alla bandsatser ingår fullständiga instruktioner om hur du går tillväga för att justera in banden korrekt.
Köpa begagnad bandsats
Vi får ofta frågan kring hurvida bandsatserna kan flyttas enkelt mellan olika ATV/UTV märken och modeller eller vad som krävs för att bygga om dem för att de ska passa.
Här är några bra saker att ha koll på om du funderar på at köpa en begagnad bandsats till din ATV eller UTV.
Vad det kostar att bygga om en bandsats från en maskin till en annan varierar kraftigt, i vissa fall behövs endast en ny monteringssats som kan kosta mellan 5-7000:- medans det i vissa fall kan krävas betydligt fler delar för att konvertera, har banden suttit på en väldigt annorlunda maskin än vad du har idag så kan konvertering kosta mellan 10-15000:-
Vårat bästa tips är att kolla upp detta med oss innan du köper en begagnad sats, eller hålla utki efter band från liknande maskiner som du. Har du tex en Yamaha Kodiak från 2020 så har många andra Japanska ATV med liknande fyrhjulingar samma band och då kan du komma billigt undan, kollar du däremot på en bandsats som suttit på en mindre Honda ATV med stel bakaxel så kan det bli dyrt att konvertera.
Monteringssats:
Som vi gått igenom tidigare så är monteringssatserna som krävs oftast väldigt modellspecifika och passar bara ett begränsat antal modeller och årsmodeller, och då nästan uteslutande från samma ATV/UTV tillverkare. En Monteringssats till en Can-Am Outlander 800 från 2014 kommer tex att passa även en 1000 kubik av samma årsmodell och närliggande årsmodeller med samma chassie typ men den passar inte några anda märken.
Så köper du en bandsats inklusive monteringssats från ett helt annat märke än du har så räkna med att du minst behöver en ny monteringssats.
Bultmönster, Drevning & Offset
Medans många band från Camos passar flera olika ATV / UTV modeller så är de också framtagna för att passa en viss chassie typ och motorstorlek, det betyder att du behöver ha koll på att banden har rätt offset och drevning för att fungera på din ATV om de suttit på ett annan maskin innan som skiljer sig på dessa punkter.
Bultmönster:
De flesta av Camsos bandsatser har så kallad Multihub vilket betyder att de har flera bultmönster i samma hub, den vanligaste hubben har 4/110 & 4/115 & 4/136 bultdelning i samma hub. Polaris 4/156 har ofta en egen hub. Hubben kan köpas löst och bytas vid behov då den är monterad i drivhjulet.
Drevning:
Drevningen avser storlek på drivhjulet och räknas i kuggar på drivhjulet, de flesta bandsatser har mellan 15-18 kuggar och många har samma antal kuggar fram och bak men det förekommer satser som har olika.
Har du til lexempel en Yamaha Grizzly 700 från 2020 så skall den ha ett band med drevning 18/18 (18 tänder fram och bak), köper du då en begagnad bandsats från en mindre maskin så har de oftast mindre drev för att utväxlingen skall stämma.
Medanns det kan gå att montera banden så finns det risk att maskinen slits eller upplevs trött om fel drevning används.
Nya drev anpassade för din maskin kan köpas och monteras.
Offset:
En viktig skillnad är offset, om banden är anpassade för delad (IRS) eller stel / TTI bakaxel skiljer sig banden väldigt mycket från varandra. Har du en maskin med delad bakaxel och skall köpa en bandsats som suttit på en maskin med stel bakaxel så räkna med en rejäl merkostnad.
Med Stel / TTI bakaxel avser fyrhjulingar som inte har individuell fjädring på bakhjulen likt många Honda modeller eller så kallade Trailing Arms (Torsional Trailing arm Independent ) likt Can Am eller CF Moto 850/1000
Stabilisatorstag
Sist en fråga som ofta dyker upp när man köpt en begagnad bandsats och en ny monteringssats till sin maskin, vart är mina stabiliseringsstag? Dessa ingår i bandsatsen, så var noga med att få med dem när du köper en begagnad bandsats, du kan köpa dem löst men det blir en merkostnad utöver monteringssats och evetuella andra delar.
Här är några bra saker att ha koll på om du funderar på at köpa en begagnad bandsats till din ATV eller UTV.
Vad det kostar att bygga om en bandsats från en maskin till en annan varierar kraftigt, i vissa fall behövs endast en ny monteringssats som kan kosta mellan 5-7000:- medans det i vissa fall kan krävas betydligt fler delar för att konvertera, har banden suttit på en väldigt annorlunda maskin än vad du har idag så kan konvertering kosta mellan 10-15000:-
Vårat bästa tips är att kolla upp detta med oss innan du köper en begagnad sats, eller hålla utki efter band från liknande maskiner som du. Har du tex en Yamaha Kodiak från 2020 så har många andra Japanska ATV med liknande fyrhjulingar samma band och då kan du komma billigt undan, kollar du däremot på en bandsats som suttit på en mindre Honda ATV med stel bakaxel så kan det bli dyrt att konvertera.
Monteringssats:
Som vi gått igenom tidigare så är monteringssatserna som krävs oftast väldigt modellspecifika och passar bara ett begränsat antal modeller och årsmodeller, och då nästan uteslutande från samma ATV/UTV tillverkare. En Monteringssats till en Can-Am Outlander 800 från 2014 kommer tex att passa även en 1000 kubik av samma årsmodell och närliggande årsmodeller med samma chassie typ men den passar inte några anda märken.
Så köper du en bandsats inklusive monteringssats från ett helt annat märke än du har så räkna med att du minst behöver en ny monteringssats.
Bultmönster, Drevning & Offset
Medans många band från Camos passar flera olika ATV / UTV modeller så är de också framtagna för att passa en viss chassie typ och motorstorlek, det betyder att du behöver ha koll på att banden har rätt offset och drevning för att fungera på din ATV om de suttit på ett annan maskin innan som skiljer sig på dessa punkter.
Bultmönster:
De flesta av Camsos bandsatser har så kallad Multihub vilket betyder att de har flera bultmönster i samma hub, den vanligaste hubben har 4/110 & 4/115 & 4/136 bultdelning i samma hub. Polaris 4/156 har ofta en egen hub. Hubben kan köpas löst och bytas vid behov då den är monterad i drivhjulet.
Drevning:
Drevningen avser storlek på drivhjulet och räknas i kuggar på drivhjulet, de flesta bandsatser har mellan 15-18 kuggar och många har samma antal kuggar fram och bak men det förekommer satser som har olika.
Har du til lexempel en Yamaha Grizzly 700 från 2020 så skall den ha ett band med drevning 18/18 (18 tänder fram och bak), köper du då en begagnad bandsats från en mindre maskin så har de oftast mindre drev för att utväxlingen skall stämma.
Medanns det kan gå att montera banden så finns det risk att maskinen slits eller upplevs trött om fel drevning används.
Nya drev anpassade för din maskin kan köpas och monteras.
Offset:
En viktig skillnad är offset, om banden är anpassade för delad (IRS) eller stel / TTI bakaxel skiljer sig banden väldigt mycket från varandra. Har du en maskin med delad bakaxel och skall köpa en bandsats som suttit på en maskin med stel bakaxel så räkna med en rejäl merkostnad.
Med Stel / TTI bakaxel avser fyrhjulingar som inte har individuell fjädring på bakhjulen likt många Honda modeller eller så kallade Trailing Arms (Torsional Trailing arm Independent ) likt Can Am eller CF Moto 850/1000
Stabilisatorstag
Sist en fråga som ofta dyker upp när man köpt en begagnad bandsats och en ny monteringssats till sin maskin, vart är mina stabiliseringsstag? Dessa ingår i bandsatsen, så var noga med att få med dem när du köper en begagnad bandsats, du kan köpa dem löst men det blir en merkostnad utöver monteringssats och evetuella andra delar.
Reservdelar till bandsats
Camso har ett gediget utbud av reservdelar till alla sina bandsatser, i nedan sprängskisser kan du se reservdelsnummer på bandsatser av olika årsmodeller.
Camso T4S 2019 - Sprängskiss - Klicka Här
Camso T4S 2018 - Sprängskiss - Klicka Här
Camso T4S 2017 - Sprängskiss - Klicka Här
Camso T4S 2016 - Sprängskiss - Klicka Här
Camso T4S 2015 - Sprängskiss - Klicka Här
Camso T4S 2014 - Sprängskiss - Klicka Här
Camso T4S 2013 - Sprängskiss - Klicka Här
Camso T4S 2012 - Sprängskiss - Klicka Här