Hitta rätt delar och tillbehör till din fyrhjuling!
Välj ATV/UTV genom regnummer
Välj ATV/UTV manuellt
Kamkedja
Kamkedja till ATV och UTV. En kamkedja används för att driva runt kamaxlarna på en fyrtaktsmotor så att ventilerna kan öppna och stänga. På fyrhjulingar är det absolut vanligaste att kamaxlarna roterar med hjälp av en kamkedja medans det på bilar förekommer både kamrem och stötstänger för detta.
Kamkedjan går från ett drev på vevaxeln och går sedan upp till drev på antingen en (SOHC – Single Overhead Cam Shaft), men vanligtvis, två stycken kamaxlar (DOHC – Double Overhead Cam Shaft).
Kamaxlarna sitter i topplocket och deras uppgift är att trycka på ventilerna så att de öppnar eller stänger antingen genom att trycka direkt på ventilerna eller genom vipparmar. I utrymmet där kamkedjan löper genom cylindern upp till topplocket sitter det kamkedjesläpor, eller guider, som är till för att kamkedjan ska löpa fritt utan att ta i cylinderväggarna.
Kamkedjan hålls i regel sträckt med hjälp av en fjäderbelastad kamkedjespännare som sitter skruvad i cylindern och applicerar tryck på den ena kamkedjesläpan så att kedjan är korrekt spänd och inte riskerar att kugga över.
En kamkedja kan sträcka sig med tiden varpå kamkedjespännarens slaglängd kanske inte räcker till för att hålla kedjan tillräckligt spänd, detta brukar resultera i ett rasslande ljud om motorn och är en indikation på att kamkedjan behöver bytas.
En kamkedja kan oftast bytas utan att man behöver demontera cylinder och topplock men du behöver oftast lossa en motorkåpa för att komma åt att hänga på kamkedjan på drevet på vevaxeln varpå du kan trä upp kedjan genom cylindern och montera den över kamaxlarna. Kamaxlarna måste oftast demonteras i och med detta.
När du återmonterar en kamkedja är det viktigt att kamaxlarna står i rätt position, normalt sitter det markeringar på dreven på kamaxlarna som ska linjera med topplockets kant men det förekommer olika sätt att ställa in detta rätt.
Vanligtvis ställs däremot motorn i övre dödläge (TDC) genom en markering i svänghjulet som du ser genom en plugg i statorkåpan och kamaxlarna ställs med axlarnas ventiltryckare snett uppåt så att både avgas och insugsventilerna är obelastade.