Hitta rätt delar och tillbehör till din fyrhjuling!

eller

Välj ATV/UTV manuellt

Lägg till regnummer

Fyll i dina uppgifter så lägger vi till ditt regnummer i vårt register. Vi återkopplar så fort vi kan!

Används för att kontakta dig när ditt regnummer finns i vårt register.



Information

Reservdelssökning på registreringsnummer eller märke, modell, årsmodell:


När du söker på reservdelar via registreringsnummer eller modell visas passande delar till ditt valda fordon upp med information om delen passar eller är så kallad universal.


Delar märkta med "Passar din fyrhjuling" är direkt anpassade för ditt valda fordon. Är delen märkt med detta garanterar vi att den passar ditt valda fordon, om delen mot förmodan inte skulle passa hjälper vi dig kostnadsfritt med ett byte till passande del.


Delar märkta med "Universal" är inte direkt modellanpassade men passar de flesta typer av fordon. 


Vid Sökning på registreringsnummer kontrollera att sökningen ger korrekt information om ditt fordon, du ser information om detta högst upp på sidan under menyerna.


Om du vill navigera runt bland reservdelarna på sidan kommer din sökning sparas och då endast visa matchande reservdelar tills du väljer att återställa den.


För att komma tillbaka till resultatsidan klickar du på "Visa alla delar"


 

Kamkedja

Kamkedja till ATV och UTV. En kamkedja används för att driva runt kamaxlarna på en fyrtaktsmotor så att ventilerna kan öppna och stänga. På fyrhjulingar är det absolut vanligaste att kamaxlarna roterar med hjälp av en kamkedja medans det på bilar förekommer både kamrem och stötstänger för detta.

Kamkedjan går från ett drev på vevaxeln och går sedan upp till drev på antingen en (SOHC – Single Overhead Cam Shaft), men vanligtvis, två stycken kamaxlar (DOHC – Double Overhead Cam Shaft).

Kamaxlarna sitter i topplocket och deras uppgift är att trycka på ventilerna så att de öppnar eller stänger antingen genom att trycka direkt på ventilerna eller genom vipparmar. I utrymmet där kamkedjan löper genom cylindern upp till topplocket sitter det kamkedjesläpor, eller guider, som är till för att kamkedjan ska löpa fritt utan att ta i cylinderväggarna.

Kamkedjan hålls i regel sträckt med hjälp av en fjäderbelastad kamkedjespännare som sitter skruvad i cylindern och applicerar tryck på den ena kamkedjesläpan så att kedjan är korrekt spänd och inte riskerar att kugga över.

En kamkedja kan sträcka sig med tiden varpå kamkedjespännarens slaglängd kanske inte räcker till för att hålla kedjan tillräckligt spänd, detta brukar resultera i ett rasslande ljud om motorn och är en indikation på att kamkedjan behöver bytas.

En kamkedja kan oftast bytas utan att man behöver demontera cylinder och topplock men du behöver oftast lossa en motorkåpa för att komma åt att hänga på kamkedjan på drevet på vevaxeln varpå du kan trä upp kedjan genom cylindern och montera den över kamaxlarna. Kamaxlarna måste oftast demonteras i och med detta.

När du återmonterar en kamkedja är det viktigt att kamaxlarna står i rätt position, normalt sitter det markeringar på dreven på kamaxlarna som ska linjera med topplockets kant men det förekommer olika sätt att ställa in detta rätt.

Vanligtvis ställs däremot motorn i övre dödläge (TDC) genom en markering i svänghjulet som du ser genom en plugg i statorkåpan och kamaxlarna ställs med axlarnas ventiltryckare snett uppåt så att både avgas och insugsventilerna är obelastade.

Filtrera
57 produkter - 0 filter valda
Stäng Återställ Använd
Filtrera (0)
Visar 57 produkter
Visar 48 av 57 produkter