Hitta rätt delar och tillbehör till din fyrhjuling!

eller

Välj ATV/UTV manuellt

Lägg till regnummer

Fyll i dina uppgifter så lägger vi till ditt regnummer i vårt register. Vi återkopplar så fort vi kan!

Används för att kontakta dig när ditt regnummer finns i vårt register.



Information

Reservdelssökning på registreringsnummer eller märke, modell, årsmodell:


När du söker på reservdelar via registreringsnummer eller modell visas passande delar till ditt valda fordon upp med information om delen passar eller är så kallad universal.


Delar märkta med "Passar din fyrhjuling" är direkt anpassade för ditt valda fordon. Är delen märkt med detta garanterar vi att den passar ditt valda fordon, om delen mot förmodan inte skulle passa hjälper vi dig kostnadsfritt med ett byte till passande del.


Delar märkta med "Universal" är inte direkt modellanpassade men passar de flesta typer av fordon. 


Vid Sökning på registreringsnummer kontrollera att sökningen ger korrekt information om ditt fordon, du ser information om detta högst upp på sidan under menyerna.


Om du vill navigera runt bland reservdelarna på sidan kommer din sökning sparas och då endast visa matchande reservdelar tills du väljer att återställa den.


För att komma tillbaka till resultatsidan klickar du på "Visa alla delar"


 

Kamaxel

Kamaxel till ATV och UTV med fyrtaktsmotor. Moderna fyrhjulingar och utv modeller har i regel en (SOHC – Single Overhead Cam Shaft) eller två (DOHC – Double Overhead Cam Shaft) överliggande kamaxlar som trycker på ventilerna för att de ska öppna och stänga med motorns rotation.

Kamaxlarna drivs av en kamkedja som sitter mellan ett drev på vevaxeln och går upp genom cylinder och topplock och träs över kamaxlarna. Själva kamaxlarna är monterade i topplocket och ligger i lagerbanor som oftast är gjutna i toppen med överfall som håller dem på plats, kamaxlarna har utbyggnader (Kammarna) som är de delar som antingen direkt trycker på ventilerna eller indirekt via vipparmar.

På kamaxeln är oftast ett drev fastskruvat i ena änden, men det förekommer axlar där drevet är fast pressat, på drevet sitter oftast markeringarna som hjälper dig ställa kammarna i rätt lägre efter att de demonterats.

Vissa maskiner har även en dekompressions funktion på kamaxeln, decompens funktion är att släppa ut lite kompression när motorn ska starta för att underlätta för startmotorn att dra runt motorn, när motorn kommer upp i varv slungas decompen in med hjälp av centrifugalkraften som uppstår av motorns rotation.

Har du problem med att din motor är svårstartad och du har en dekompressionsfunktion på kamaxeln kan denna vara utsliten, oftast resulterar det i att startmotorn inte orkar dra runt motorn trots bra styrka i batteriet.