Hitta rätt delar och tillbehör till din fyrhjuling!
Välj ATV/UTV genom regnummer
Välj ATV/UTV manuellt
Kamaxel
Kamaxel till ATV och UTV med fyrtaktsmotor. Moderna fyrhjulingar och utv modeller har i regel en (SOHC – Single Overhead Cam Shaft) eller två (DOHC – Double Overhead Cam Shaft) överliggande kamaxlar som trycker på ventilerna för att de ska öppna och stänga med motorns rotation.
Kamaxlarna drivs av en kamkedja som sitter mellan ett drev på vevaxeln och går upp genom cylinder och topplock och träs över kamaxlarna. Själva kamaxlarna är monterade i topplocket och ligger i lagerbanor som oftast är gjutna i toppen med överfall som håller dem på plats, kamaxlarna har utbyggnader (Kammarna) som är de delar som antingen direkt trycker på ventilerna eller indirekt via vipparmar.
På kamaxeln är oftast ett drev fastskruvat i ena änden, men det förekommer axlar där drevet är fast pressat, på drevet sitter oftast markeringarna som hjälper dig ställa kammarna i rätt lägre efter att de demonterats.
Vissa maskiner har även en dekompressions funktion på kamaxeln, decompens funktion är att släppa ut lite kompression när motorn ska starta för att underlätta för startmotorn att dra runt motorn, när motorn kommer upp i varv slungas decompen in med hjälp av centrifugalkraften som uppstår av motorns rotation.
Har du problem med att din motor är svårstartad och du har en dekompressionsfunktion på kamaxeln kan denna vara utsliten, oftast resulterar det i att startmotorn inte orkar dra runt motorn trots bra styrka i batteriet.