Hitta rätt delar och tillbehör till din fyrhjuling!
Välj ATV/UTV genom regnummer
Välj ATV/UTV manuellt
Bromsvajer Parkeringsbroms
Parkeringsbromsvajer sitter vanligtvis på vägregistrerade fyrhjulingar där detta är ett krav för att kunna besiktiga maskinen men även på UTV modeller som har en mer konventionell handbroms likt en bil.
På vissa fyrhjulingar sitter parkeringsbromsfunktionen i färdbromshantaget på styret och du låser då bromshandtaget mekaniskt med en spärr för att aktivera parkeringsbromsen. Har din fyrhjuling en parkeringsbroms likt detta är vajern du söker en så kallad ”Bromsvajer Bak” som i detta fall fungerar både som parkeringsbromsvajer och färdbromsvajer.
Parkeringsbromsvajern på fyrhjulingar går oftast från ett separat reglage på styret som drar i vajern som är kopplad till det bakre bromsoket eller ett separat parkeringsbroms ok bak. Det förekommer också fyrhjulingar där handbromsen aktiveras genom växelföraren som då har ett parkeringsläge, parkeringsbromsvajern går då från växelföraren till bromsarna bak.
För fyrhjulingar som är registrerade som MC (L7E) som får framföras på väg med B Körkort är en fungerade parkeringsbroms ett krav för att godkännas i besiktningen. På UTV har du som regel en handbromsspak som liknar den i en bil, från spaken går en eller två bromsvajrar bak till bromsoken och drar mekaniskt åt bromsarna så att maskinen inte kan flyttas.
Parkeringsbromsvajern är en del som oftast inte går sönder på grund av att den slits ut utan snarare på grund av att den används tämligen sällan och står i draget läge längre perioder, det gör att vajern som ofta utsätts för fukt och smuts rostar ihop eller på annat sätt blir trög och svår att använda.
Har din fyrhjuling eller UTV en parkeringsbroms å är det däremot en god idé att använda denna istället för att förlita sig på att maskinen ska stå still så länge du har en växel ilagd, står maskinen i lutning eller under belastning kan det slita på växellådan om denna ska fungera som parkeringsbroms och inte är avsedd för detta.