Hitta rätt delar och tillbehör till din fyrhjuling!
Välj ATV/UTV genom regnummer
Välj ATV/UTV manuellt
Topplock
Topplock och topplocksdelar till ATV och UTV. Topplocket är placerat ovanpå cylindern på din motor och är den del som tändstiften sitter fäst i och som inhyser kompressionsutrymmet ovanför kolven.
På tvåtaktsmotorer är topplocket i regel av ganska enkel konstruktion och består som namnet antyder av ett lock som placeras på cylindern och sluter cylindern, i detta lock sitter tändstiften och det förekommer även kanaler för kylarvätska på vattenkylda tvåtaktsmotorer.
De flesta moderna fyrhjulingar och UTV modeller har däremot fyrtaktsmotorer och i ett topplock på en fyrtaktsmotor förekommer en mycket större mängd komponenter. När du lyfter på ventilkåpan som är ett lock ovanpå topplocket ser du på en fyrtaktsmotor i regel en (SOHC – Single Overhead Camshaft) eller två (DOHC – Double Overhead Camshaft) överliggande kamaxlar.
Dessa kamaxlar ligger i frästa banor i toppen med överfall som håller dem på plats, i överfallen sitter ofta centreringsringar som är formade som e ”C”, Under kamaxlarna sitter insugsventilerna som öppnar och för att släppa in bränsle i cylinder och avgasventilerna som släpper ut avgaserna.
Ventilerna har i regel en eller två fjädrar runt sig och sitter på plats i toppen i ett ventilsäte. På ventilen sitter en ventiltätning som tätar mot att olja ska ta sig in i förbränningsrummet och ventilen hålls på plats med två små knaster i toppen.
Högst upp på topplocket sitter ofta en hel ventilkåpa som du kan lossa för att komma åt att utföra ventiljusteringar eller andra underhålls eller reparationsarbeten, på vissa topplock sitter det istället två mindre serviceluckor som du lossar för att få tillgång till ventiljusteringen.
Ofta sitter även termostaten för kylarvätskan monterad direkt på topplocket och i toppen ansluter du grenröret samt insugsröret eller insugsgummit på din maskin.