Hitta rätt delar och tillbehör till din fyrhjuling!
Välj ATV/UTV genom regnummer
Välj ATV/UTV manuellt
Stator
Stator till ATV och UTV. Statorn, eller generator som det även kallas, är den del på fyrhjulingen som genererar ström när motorn är igång som sedan används för att ladda maskinens batteri och ge ström åt elektriska komponenter som tändning och lysen.
På de flesta fyrhjulingar och UTV modeller sitter statorn inne i motorn, innanför en motorkåpa och ligger i olja. Detta skiljer sig mot till exempel bilar som har en extern generator som är den del som sköter strömförsörjningen. Statorn sitter oftast monterad i svänghjulet på vevaxeln, ofta på vänster sida av motorn. Ur kåpan där statorn sitter monterad innanför kan du oftast se 4-5 kablar komma ut som går vidare till en laddregulator som omvandlar den växelspänning som statorn genererar till likström som maskinen använder för att ladda batteriet och förse alla andra elektroniska komponenter med ström.
Symptom på att statorn är trasig brukar vara att batteriet slutar laddas, det är ibland svårt att avgöra om det är laddregulatorn eller statorn som är trasig om fyrhjulingen slutar ladda batteriet, ofta får man felsöka komponent för komponent var för sig, mäter du kablarna som går ur statorn och får växelström ut men batteriet laddar inte ändå är laddregulatorn troligtvis trasig, får du däremot ingen ström ur statorn är det sannolik denna som felar.
En stator kan också ha otydligare fel som varierar om motorn är kall eller varm, statorn består av en kärna lindad med koppartrådar, i vissa fall kan statorn fungera när den är kall men när temperaturen i motorn går upp expanderar koppartrådarna på grund av värmen och lindningen går då isär och slutar fungerar. Symptom på detta brukar vara att maskinen fungerar en stund, för att sedan dör när den är kall och sedan går den att starta igen när den blivit varm. Har du symptom likt detta bör du kontrollera statorn och byta vid behov.