Hitta rätt delar och tillbehör till din fyrhjuling!
Välj ATV/UTV genom regnummer
Välj ATV/UTV manuellt
Variatorvikter
Variatorvikter till ATV och UTV Modeller med remdriven automatisk växellåda (CVT). Fyrhjulingar med variator har i regel vikter i den främre variatorn (Primärvariatorn) som reglerar hur snabbt eller långsamt variatorns skivor skall gå isär.
Vikterna är antingen rullar som rör sig på banor i primärvariatorn eller ledade på pinnar, gemensamt för variatorvikterna är att det är centrifugalkraften som genereras av motorns rotation som gör att vikterna slungas ut och går tillbaka med motorns varvtal, detta i sin tur medger att variatorskivorna kan gå isär eller pressas ihop varvid remmen rör sig upp och ner i variatorn och utväxlingen därigenom förändras.
Beroende på vikternas vikt så sker denna rörelse snabbare eller långsammare vilket ger fyrhjulingen olika köregenskaper, tynger vikter kräver högre varvtal för att slungas ut och ger i regel högre vridmoment men något långsammare acceleration medans lättare vikter enklare slungas ut och därigenom förbättras fordonets acceleration.
Ofta sitter det mellan sex till åtta vikter i en primärvariator och vikterna man laborerar med är i gram med så lite som ett par grams vikts skillnad per variatorvikt vilket gör en skillnad i hur din ATV eller UTV upplevs. Oavsett typ av vikter, rullar eller ledade, är det viktigt att variatorvikterna kan röra sig fritt. Inspektera därför dina vikter och området de rör sig i eller på för slitage, smuts och ojämnheter. Har en variatorvikt blivit oval, lite platt på en sida eller på annat sätt nersliten kommer fyrhjulingens gång upplevas som hackig och ojämn.
På samma sätt kan en ledad variatorvikt som sitter på en sprint som slitits ut bidra till ojämn gång.
De flesta variatorer skall vara fria från fett och olja för att fungera optimalt men det förekommer modeller, främst Yamaha med deras Ultramatic variator, som är helt kapslade i variatorfett.