Hitta rätt delar och tillbehör till din fyrhjuling!
Välj ATV/UTV genom regnummer
Välj ATV/UTV manuellt
Differential/Slutväxel Olja
Olja för differential och slutväxel på ATV och UTV maskiner. På de flesta fyrhjulingar består kraftöverföringen av en kardanaxel och vinkelväxlar som fördelar kraften rån motorn u till hjulen. Dessa vinkelväxlar kan ha olika funktioner och kräva olika typer av olja för sin smörjning.
Ofta benämns dessa vinkelväxlar som slutväxel eller differential men de kan även kallas hypoidväxel beroende på utformningen av vinkelväxeln.
Slutväxel:
En slutväxel brukar vi kalla en enkel vinkelväxel som endast ändar riktning på kardanaxelns rotation ut till drivaxlarna, en enkel vinkelväxel med en pinjong och krondrev helt enkelt. Om pinjongdrevet (Drevet från kardanaxeln) inte ligger centrerat på krondrevet utan lite förskjutet upp eller ner på drevet kallas växel ofta hypoidväxel och kan kräva en olja med något starkare smörjfilm för att klara den ökade påfrestningen detta kan innebära.
En slutväxel gör att kardanaxelns rotation fördelar rotationen över höger och vänster drivaxel likvärdig vilket gör att båda bakhjulen snurrar lika snabbt oavsett belastning, så även fyrhjulingar som har så kallad ”Delad bakaxel” det vill säga individuell fjädring bak (IRS) har ofta i regel en stel bakaxel då båda bakhjulen roterar lika snabbt.
I regel kräver en slutväxelolja inga speciella additiv eller tillsatser men olika typer av viskositet eller klassificeringar specificeras ofta från tillverkaren.
Differential:
En differential har samma funktion som en slutväxel och används för at ändra rotationsriktningen från kardanaxeln ut till drivaxlarna, en differential har däremot någon typ av lösning som gör att hjulen kan rotera fritt från varandra. Ofta kan en differential ha en manuell tillkoppling som gör att båda drivaxlarna roterar lika snabbt r man tex trycker på en knapp för difflåsning. En differential kan däremot ha andra typer av låsningar eller momentavkännande funktioner och slirkopplingar inbyggda som sköter detta automatiskt beroende på hjulens belastning.
Differentialer sitter i regel fram på fyrhjulingar och kräver ibland speciella oljor med additiv för att inte interna komponenter i differentialen ska gå sönder. Ett vanligt additiv för differentialer med tex slirkoppling är ett Limited Slip, även kallat LS additiv som är till för att de lameller som ofta sköter diffens funktioner inte ska ta skada av den annars ganska aggressiva oljan som en differential eller slutväxelolja är.
Vill du lära dig mer om differential och slutväxelolja till ATV och UTV, läs mer i vår omfattande Oljeguide!