Hitta rätt delar och tillbehör till din fyrhjuling!
Välj ATV/UTV genom regnummer
Välj ATV/UTV manuellt
Slungkoppling
Slungkoppling till ATV och UTV modeller med variator (CVT). En slungkoppling sitter på vissa fyrhjulingar med automatisk växellåda via remdrift och variator. Slungkopplingen har som uppgift att koppla ihop vevaxeln på motorn med primärvariatorns för att överföra motorns rotation till hjulen via drivlinan.
Slungkopplingen sitter monterad på vevaxeln i motorn, ofta på motorns högra sida, och du kommer åt den genom att lossa motorkåpan som är belägen bakom den bakre variatorkåpan. Slungkopplingen ligger i oljebad och skall du demontera denna behöver du därför tömma motoroljan, och lämpligtvis byta till ny olja efter bytet.
Slungkopplingen består av en typ av friktionsbelägg som sitter monterade i ett nav och är ledade på en sprint. När motorns varv ökar i och med att du gasar så kommer dessa friktionsbelägg, eller lameller, slungas ut av centrifugalkraften och greppa tag i slungkopplingens kopplingshus varvid primärvariatorn börjar rotera och maskinen börjar driva framåt. I ändarna på lamellerna i kopplingen sitter små fjädrar som är till för att ge en viss tröghet i kopplingens reaktion och dra tillbaka lamellerna till sitt ursprungsläge när rotationen avtar.
Friktionsmaterialet på en slungkoppling är ofta i ett keramiskt eller annat högfriktions och värmebeständigt material och är framför allt varför fyrhjulingar med denna typ av koppling kräver en olja anpassad för våtkoppling med speciella additiv. Dessa oljor är märkta med klassificeringen JASO. Används en olja utan dessa additiv, vanliga motoroljor för Bilar saknar tex detta, så finns risk att friktionsmaterialet slits ut eller att slungkopplingen inte fungerar som den ska.
Har du problem med att din fyrhjuling eller UTV inte driver som den ska, eller orkar dra last som den tidigare orkat, är det med stor sannolikhet slungkopplingen som är utsliten.
Backarna på kopplingen slits med tiden och kan vid hög belastning bränna så att ytan inte greppar mot kopplingsklockan.
Det förekommer fyrhjulingar och UTV modeller som inte nyttjar en slungkoppling, då är istället primärkopplingen kopplad direkt på vevaxeln genom axeln i variatorn och slungkopplingens funktion med att frikoppla drivremmen tills motorns varv ökar sköts helt i primärvariatorn.