Hitta rätt delar och tillbehör till din fyrhjuling!
Välj ATV/UTV genom regnummer
Välj ATV/UTV manuellt
Hastighetsmätargivare
Hastighetsmätargivaren är den del som registrerar hastigheten din ATV eller UTV färdas i.
Det förekommer några olika typer av hastighetsmätargivare men de tär framför allt två vanliga varianter som återfinns på fyrhjulingar och UTV modeller:
Elektroniska Hastighetsmätargivare/Hastighetsmätarsensor
På Moderna fyrhjulingar och UTV är den vanligaste typen av hastighetsmätarsensor en liten elektronisk sensor som sitter monterad i motorblocket eller växellådan. Ofta fungerar sensorn genom att den magnetiskt/induktivt känner av rotationen på en roterande del i motor eller växellåda varpå sensors skickar denna signal vidare till hastighetsmätaren som beräknar fordonets fart och visar upp detta i displayen på hastighetsmätaren.
Hastighetsmätarsensorer av denna typ känns oftast igen genom att de är skruvade direkt i motor eller växellådsblocket med en skruv, och in i motorblocket sticker en cylinderformad del som är den del som läser av rotationen. Denna typ av sensor är vanligast på fyrhjulingar och UTV med digitala hastighetsmätare men det förekommer även analoga hastighetsmätare som använder denna typ av sensor och omvandlar då signalen från sensorn så att mätarvisarna rör sig.
Det förekommer även hastighetsmätarsensorer som mäter rotationen på t.ex. framdrevet på vissa kedjedrivna fyrhjulingar och Quad modeller.
Denna typ av givare är väldigt enkla att byta och visar din fyrhjuling inte hastigheten i displayen är det med stor sannolikhet sensorn som gått sönder. Du byter den gnom att lossa den med en skruv från motorblocket, då kan olja rinna ut så har du inte planerat in ett oljebyte samtidigt så vinkla fyrhjulingen på sidan så slipper du att oljan rinner ut.
Du Lossar sedan givaren från sitt kontaktstycke och pluggar i den nya, lägg lite olja på o-ringen som tätar sensorn mot motorblocket om sensorn är instucken i motor eller växellåda.
Mekaniska Hastighetsmätargivare
På äldre typer av fyrhjulingar är det vanligt att hastigheten indikeras helt mekaniskt via en vajer som går från en vinkelväxel på en utgående axel på motorn upp till hastighetsmätartavlan där vajerns rotation omvandlas till utslag på hastighetsmätaren. Det vanligaste felet på denna typ av hastighetsindikering är helt enkelt att vajern gått av efter att ha snurrat några tusen varv.