Hitta rätt delar och tillbehör till din fyrhjuling!

eller

Välj ATV/UTV manuellt

Lägg till regnummer

Fyll i dina uppgifter så lägger vi till ditt regnummer i vårt register. Vi återkopplar så fort vi kan!

Används för att kontakta dig när ditt regnummer finns i vårt register.



Information

Reservdelssökning på registreringsnummer eller märke, modell, årsmodell:


När du söker på reservdelar via registreringsnummer eller modell visas passande delar till ditt valda fordon upp med information om delen passar eller är så kallad universal.


Delar märkta med "Passar din fyrhjuling" är direkt anpassade för ditt valda fordon. Är delen märkt med detta garanterar vi att den passar ditt valda fordon, om delen mot förmodan inte skulle passa hjälper vi dig kostnadsfritt med ett byte till passande del.


Delar märkta med "Universal" är inte direkt modellanpassade men passar de flesta typer av fordon. 


Vid Sökning på registreringsnummer kontrollera att sökningen ger korrekt information om ditt fordon, du ser information om detta högst upp på sidan under menyerna.


Om du vill navigera runt bland reservdelarna på sidan kommer din sökning sparas och då endast visa matchande reservdelar tills du väljer att återställa den.


För att komma tillbaka till resultatsidan klickar du på "Visa alla delar"


 

Kedjelås

Kedjelås till ATV, MC och Motocross. Ett kedjelås används på alla typer av fordon som har kedjedrift och har som uppgift att länk ihop en kedja på ett tillförlitligt sätt. Oftast är drivkedjor delbara för att underlätta byte det annars hade krävts att större delen av maskinen hade behövts demonteras för att montera en ny kedja. För att länka ihop en delbar kedja använder man ett kedjelås.

Kedjelås finns i flera olika varianter och alla olika tillverkare av kedjor har ofta sin egen benämning på speciella versioner av kedjor och kedjelås när det kommer till material, utseende och tätningstyper. Förenklat kan man däremot dela in ett kedjelås huvudsakliga attribut i följande:

Delning:

Trots olika tillverkare av kedjor finns det en gemensam standard när de utkommer till storlek på kedjor, vanligt är att en kedja benämns som 420,428,520 och så vidare. Detta föra tt du ska kunna identifiera din storlek på kedja som matchar dina drev.

Tätning:

Ett standardkedjelås är otätat, det vill säga ”pinnarna” på länken har inga tätningar kring sig, utöver detta finns det en rad olika typer av tätade kedjelås där tätningarna är till för att förlänga livslängden på kedjan genom att täta pinnarna så att smörjmedlet du smörjer kedja med ska hålla sig kvar och förhindra smuts och vatten att tränga in i kedjan. Dessa tätningar finns i en myriad av varianter men det vanliga är olika typer av o-ringar.

Nitat / Clips:

En stor skillnad på kedjelås är om det är nitat eller av s kallat Clips typ. Ett nitat kedjelås är en mer fast installation, du trycker kedjelåset på plats och ”stukar” eller nitar toppen på pinnarna så de låser fast sig i hållaren, till detta krävs ett speciellt verktyg.

För att demontera ett sådant lås måste man ofta använda en vinkelslip och smärjla av huvudet på pinnen, kedjelåset kan således inte återanvändas. Detta ger en mycket säker anslutning men är inte speciellt underhållsvänligt. Nitade kedjelås används ofta på Motorcyklar med hög motorstyrka där ett väldigt stark säkring av kedjelåset krävs och bytesintervallerna i regel är ganska långa.

Den vanliga typen av kedjelås har s.k. Clips försegling i stället, då har kedjelåsets pinnar små spår i sig där du trycker in ett låsclips, detta gör kedjan mycket enkel att montera och demontera vid underhåll eller byte och ger en mycket god säkring av kedjan, detta används i regel på motocross och Quad fordon.