Hitta rätt delar och tillbehör till din fyrhjuling!
Välj ATV/UTV genom regnummer
Välj ATV/UTV manuellt
Cylinder
Cylinder och cylinderkit till ATV och UTV. Dagens fyrhjulingar har i regel antingen en eller två cylindrar som är den del av motorn som kolven sitter i. Historiskt har de flesta fyrhjulingar med mindre kubik än cirka 800cc varit encylindriga och över detta oftast tvåcylindriga.
Nyare modeller från framför allt Can-Am har däremot två cylindrar även på mindre kubikstorlekar. En cylinder har i regel mycket lång livslängd så länge serviceintervaller följs och underhåll sköts regelbundet, cylinder får kontinuerlig smörjning av fordonets oljepump och sköts oljebyten och rätt olja används är det sällan en cylinder går sönder eller slits ut på moderna fyrhjulingar.
Cylindrar är däremot väldigt känsliga om de inte får smörjning på grund av för låg oljevolym eller olja av dålig kvalitet. På tvåcylindriga motorer, som ofta är v-twin även om paralleltwin förekommer, skiljer sig ofta den främre och bakre cylindern, i dessa fall är den främre cylindern den cylinder som är längst fram i fordonets körriktning.
Har du drabbats av skador på din cylinder, även ytterst små repor i cylinderloppet kan framkalla knack och skador på kolv, så kan man i vissa fal hona cylindern hos en mekanisk verkstad för att på så sätt renovera den, efter det måste i regel en överdimensionskolv monteras (En s.k. B eller C Kolv)
Har din cylinder tagit för mycket stryk för att renoveras finns det ofta eftermarknadscylindrar så du kan byta till en helt ny, i dessa fall använder du en kolv av standarddimension, s.k. A-Kolv eller den storlek som är originalmonterad från fabrik.
Vid byte av cylinder måste man byta topplockspackningen samtidigt då dessa vanligtvis är av ett material som pressas samman vid montering och inte kan återmonteras, det rekommenderas även att samtidigt byta cylinderfotspackning.