Hitta rätt delar och tillbehör till din fyrhjuling!
Välj ATV/UTV genom regnummer
Välj ATV/UTV manuellt
Bensinkran
En bensinkran sitter i regel på fyrhjulingar med förgasare och den vanligaste typen av bensinkran har tre lägen, av, på och reserv. Det förekommer även enklare varianter av bensinkranar med endast två lägen (Av/På) samt fyrhjulingar som använder sig av en vakuumstyrd bensinkran.
En konventionell bensinkran med ett vred för att stänga eller öppna tillflödet av bensin till förgasaren är en ganska enkel konstruktion och du märker tämligen enkelt om bensinkranen behöver bytas ut, antingen så kärvar vredet eller så läcker bensinkranen på grund av slitage.
Ofta kan du antingen köpa en ny bensinkran eller en reparationssats till bensinkranen och med ganska små medel få bukt på problemet. Fyrhjulingar med en vakuumstyrd bensinkran kan ha mer diffusa problem om bensinkranen är sliten eller inte fungerar som den ska.
I en vakuumstyrd beninkran sitter ett litet membran i gummi, på beninkranen har du då en anslutning som går via en slang till insugsgummit eller därikring på din fyrhjuling, när du trycker igång maskinen så bildas vakuum i insuget och membranet släpper förbi bränsle från bensintanken till förgasaren.
Det vanligaste problemet med vakuumstyrda bensinkranar är att membranet är trasigt eller slappt och inte stänger som det ska varpå förgasaren flödar över även när motorn är avstängd och kan lämna en pöl med bensin på golvet en stund efter du parkerat din fyrhjuling.
Det kan också förekomma problem eller skador på slangarna till den vakuumstyrda kranen som gör att det inte blir tillräckligt vakuum för att beninkranen ska öppna och släppa fram bensin till förgasaren.
Ofta är bensinkranar på fyrhjulingar väldigt specifika då de i många fall sitter monterade i tanken och det kräver då att du byter till en likadan kran för att den ska sluta tätt mot tanken.