Hitta rätt delar och tillbehör till din fyrhjuling!
Välj ATV/UTV genom regnummer
Välj ATV/UTV manuellt
Kopplingshus
Kopplingshus för slungkopplingen på variatordrivna (CVT) ATV och UTV modeller. Kopplingshuset för slungkopplingen till primärvariatorn (Främre Variatorn) är den del som slungkopplingen greppar tag i när motorns varv ökar, kopplingen för sedan kraften från motorn vidare till primärvariatorn som i sin tur driver remmen i variatorn.
Kopplingshuset har en lång axel som går ut i variatorn på vilken primärvariatorn monteras, i andra änden är det en kopplingsklocka som är den del som slungkopplingen greppar tag i. I centrum på Kopplingshuset sitter på många modeller ett envägslager som är den del som gör att fyrhjulingen får motorbroms, kopplingshuset fungerar här som yttre lagerbana för envägslagret.
Greppytan i kopplingshuset är ofta tillverkat i stål och är mycket tåligt mot slitage, har din koppling gått för varm kan däremot huset slå sig och bli skevt eller få rispor och revor i greppytan vilket kan förkorta livslängden om du monterar en ny slungkoppling i ett gammalt kopplingshus, inspektera därför alltid kopplingshuset när du byter eller renoverar din slungkoppling så det inte förekommer skador, även mindre rispor och skador kan orsaka slitage på slungkopplingen eller missljud.
Lagerbanan för envägslagret är mycket känsligt för minsta lilla rispa eller ojämnhet, detta kan orskaa oväntat höga missljud och även att ett nytt lager slits ut på nolltid.
Kopplingshuset sitter bakom en motorkåpa som du kommer åt genom att demontera den bakre variatorkåpan, slungkopplingen och kopplingshuset ligger i motorolja så behöver du renovera denna kan du passa på att göra en oljeservice på maskinen.
Där kopplingshuset går ut genom motorkåpan in i variatorn är axeln tätad med en packbox, dessa packboxar får utstå höga påfrestningar och kan läcka, händer detta får du motorolja in i variatorn med remslir som följd, om detta inte uppmärksammas i tid kan det leda till för låg motoroljenivå med större följdskador.