Hitta rätt delar och tillbehör till din fyrhjuling!
Välj ATV/UTV genom regnummer
Välj ATV/UTV manuellt
Oljepump
Oljepump och delar till oljepumpen på ATV och UTV. De flesta fyrhjulingar och UTV motorer har så kallad trycksmörjning, det betyder att en oljepump suger upp olja från oljesumpen eller botten av motorn och ger oljan ett högre tryck så att det skall kunna färdas genom de olika olja kanalerna i motorblock, cylinder och topplock för att på så sätt komma åt och smörja alla rörliga delar inne i motorn.
Oljepumpen har en mycket viktig funktion då många moderna motorer är byggda med små toleranser och jobbar under höga tryck vilket kräver ett konstant tillflöde av olja som renats genom oljefiltret eller en oljesil för att inte skära ihop eller gå sönder.
Vanligtvis sitter oljepumpen i motorblocket och drivs av en axel inifrån motorn, det förekommer oljepumpar av mer extern modell som sitter på utsidan motorblocket som en separat enhet men funktionen är snarlik, pumpen suger upp olja när pumpens drev roterar och pressar sedan oljan genom ett litet hjul inne i pumphuset så att ett högt tryck byggs upp varpå detta släpps ut genom en utgående kanal ur oljepumpen.
Oljepumpen roterar med hög hastighet och är under hög belastning av tryck och är därför ständigt utsatt för slitage, om intervallerna för oljebyte har överskridits eller olja av en för låg kvalitet använts kan slitaget öka.
Även om en oljepump fungerar kan den bilda för lågt tryck om dessa ingående delar är slitna, för att förhindra att detta skadar motorn är många motorer utrustade med en oljetrycksgivare eller oljetrycksvakt, denna ska indikera för föraren om oljetrycket blir för lågt vilket riskerar att skada motorn, i så fall behöver man omgående stänga av motorn och undersöka orsaken till det låga oljetrycket.
Möjligtvis behöver oljepumpens hjul bytas eller så är det dags för ett oljebyte om oljan blivit för utspänd eller tunn för att kunna bygga upp erforderligt tryck.