Hitta rätt delar och tillbehör till din fyrhjuling!
Välj ATV/UTV genom regnummer
Välj ATV/UTV manuellt
Topplockspackningar
Topplockspackning till ATV och UTV. Topplockspackningen sitter mellan topplocket och cylinder och har som uppgift att täta anslutningen för att förhindra att olja eller kylarvätska från kanalerna i topp och cylinder läcker ut eller in i cylindern samt att den kompression som uppstår vid motorns rotation trycks ut.
En topplockspackning på fyrtaktsmotorer är ofta tillverkad av flera tunna skikt av stålmaterial som pressas samman vid montering för att bilda en tät anslutning, detta betyder att en topplockspackning aldrig bör återanvändas efter att den varit monterad en gång.
På tvåtaktsmotorer är ofta topplockspackningar av enklare typ och kan bestå av dubbla o-ringar eller enklare former av packningar.
En topplockspackning byts i regel i samband med större reparationsarbeten i kolv eller cylinder men kan även behöva bytas om den gått sönder.
Vanliga symptom på att en topplockspackning är trasig kan vara att fyrhjulingen ryker mycket vit rök, detta då topplockspackningen tätar kylkanalerna mellan toppen och cylindern och har packningen gått sönder kan kylarvätska tränga in i förbränningsrummet som förångas och kommer ut i avgaserna som vit rök. Händer detta kan det ibland även synas i kylaren då det kan bubbla då motorn är i gång eftersom kompressionen trycks ut i kylsystemet.
Ryker det svart rök istället är det troligare felet att kolvringarna kring kolven inte sluter tätt.