Hitta rätt delar och tillbehör till din fyrhjuling!
Välj ATV/UTV genom regnummer
Välj ATV/UTV manuellt
Envägslager
Envägslager till ATV och UTV. Ett envägslager är som namnet antyder ett lager som endast snurrar åt ett håll. Lagret har en rotationsriktning och roterar endast fritt åt det hållet som rotationspilen på lagret pekar åt.
Envägslager används i huvudsak på två platser på moderna fyrhjulingar och UTV modeller:
Envägslager Startmotor
De flesta fyrhjulingar nyttjar olikt bilar inte ett Bendix drev (Även om det förekommer) för att få startmotorn att rotera motorn. I stället för Bendix drev har i regel i stället startmotorns utgående drev direktkontakt med en drevkrans som sitter fast i svänghjulet. För att inte startmotorn skall rotera med motorn efter det att motorn startat sitter på startdrevets på svänghjulet ett envägs lager som gör att startmotorn frikopplas när motorn startar.
Detta envägslager är i regel bultat på startdrevet som i sin tur är bultat i statorn/svänghjulet på maskinen. Envägslagret säljs oftast komplett med inre och yttre lagerbana och i vissa fall endast komplett med startdrevet.
Vanliga symptom på att envägslagret till startmotorn är trasigt är antingen att det rasslar om motorn när du kör startmotorn och motorn går inte runt. Alternativt att envägslagret skurit ihop och inte frikopplar vilket gör att startmotorn roterar med motorn vilket gör startmotorn överhettad.
Envägslager Variator/Slungkoppling
Remdrivna fyrhjulingar och UTV modeller med automatiskt växellåda (CVT) har i vissa fall ett envägslager monterat i främre variatorns slungkoppling (Primärvariatorn) ett lager som gör att maskinen får motorbroms. Envägslagret är i dessa fall monterade på slungkopplingen och slungkopplingens klocka fungerar som yttre lagerhus. När du släpper gasen på din maskin så gör detta envägslager att maskinen motorbromsar.
Dessa envägslager är oftast väldigt känsliga och kräver korrekt smörjning för att inte skära ihop, har det slarvats med bytesintervaller för motoroljan eller olja av för dålig kvalitet använts kan dessa lager snabbt skära ihop.
Vanliga symptom på att detta lager har skurit ihop är att hjulen låser sig vid färd. Även vid mycket små repor i lagerbanorna kan detta lager ge höga missljud som låter som knack eller skrapningar från variatorsidan.
När du byter envägslager till slungkopplingen är det mycket viktigt att inspektera lagerbanorna på slungkopplingen och koppplingsklockan efter rispor och kanter, även de minsta reporna här kan göra att ett nytt lager går sönder i förtid eller att missljud kvarstår.
På några modeller kan man välja att demontera envägslagret och köra utan, då förlorar fyrhjulingen sin motorbroms men i övrigt fungerar den som vanligt.