Hitta rätt delar och tillbehör till din fyrhjuling!

eller

Välj ATV/UTV manuellt

Lägg till regnummer

Fyll i dina uppgifter så lägger vi till ditt regnummer i vårt register. Vi återkopplar så fort vi kan!

Används för att kontakta dig när ditt regnummer finns i vårt register.



Information

Reservdelssökning på registreringsnummer eller märke, modell, årsmodell:


När du söker på reservdelar via registreringsnummer eller modell visas passande delar till ditt valda fordon upp med information om delen passar eller är så kallad universal.


Delar märkta med "Passar din fyrhjuling" är direkt anpassade för ditt valda fordon. Är delen märkt med detta garanterar vi att den passar ditt valda fordon, om delen mot förmodan inte skulle passa hjälper vi dig kostnadsfritt med ett byte till passande del.


Delar märkta med "Universal" är inte direkt modellanpassade men passar de flesta typer av fordon. 


Vid Sökning på registreringsnummer kontrollera att sökningen ger korrekt information om ditt fordon, du ser information om detta högst upp på sidan under menyerna.


Om du vill navigera runt bland reservdelarna på sidan kommer din sökning sparas och då endast visa matchande reservdelar tills du väljer att återställa den.


För att komma tillbaka till resultatsidan klickar du på "Visa alla delar"


 

Envägslager

Envägslager till ATV och UTV. Ett envägslager är som namnet antyder ett lager som endast snurrar åt ett håll. Lagret har en rotationsriktning och roterar endast fritt åt det hållet som rotationspilen på lagret pekar åt.

Envägslager används i huvudsak på två platser på moderna fyrhjulingar och UTV modeller:

Envägslager Startmotor

De flesta fyrhjulingar nyttjar olikt bilar inte ett Bendix drev (Även om det förekommer) för att få startmotorn att rotera motorn. I stället för Bendix drev har i regel i stället startmotorns utgående drev direktkontakt med en drevkrans som sitter fast i svänghjulet. För att inte startmotorn skall rotera med motorn efter det att motorn startat sitter på startdrevets på svänghjulet ett envägs lager som gör att startmotorn frikopplas när motorn startar.

Detta envägslager är i regel bultat på startdrevet som i sin tur är bultat i statorn/svänghjulet på maskinen. Envägslagret säljs oftast komplett med inre och yttre lagerbana och i vissa fall endast komplett med startdrevet.

Vanliga symptom på att envägslagret till startmotorn är trasigt är antingen att det rasslar om motorn när du kör startmotorn och motorn går inte runt. Alternativt att envägslagret skurit ihop och inte frikopplar vilket gör att startmotorn roterar med motorn vilket gör startmotorn överhettad.

Envägslager Variator/Slungkoppling

Remdrivna fyrhjulingar och UTV modeller med automatiskt växellåda (CVT) har i vissa fall ett envägslager monterat i främre variatorns slungkoppling (Primärvariatorn) ett lager som gör att maskinen får motorbroms. Envägslagret är i dessa fall monterade på slungkopplingen och slungkopplingens klocka fungerar som yttre lagerhus. När du släpper gasen på din maskin så gör detta envägslager att maskinen motorbromsar.

Dessa envägslager är oftast väldigt känsliga och kräver korrekt smörjning för att inte skära ihop, har det slarvats med bytesintervaller för motoroljan eller olja av för dålig kvalitet använts kan dessa lager snabbt skära ihop.

Vanliga symptom på att detta lager har skurit ihop är att hjulen låser sig vid färd. Även vid mycket små repor i lagerbanorna kan detta lager ge höga missljud som låter som knack eller skrapningar från variatorsidan.

När du byter envägslager till slungkopplingen är det mycket viktigt att inspektera lagerbanorna på slungkopplingen och koppplingsklockan efter rispor och kanter, även de minsta reporna här kan göra att ett nytt lager går sönder i förtid eller att missljud kvarstår.

På några modeller kan man välja att demontera envägslagret och köra utan, då förlorar fyrhjulingen sin motorbroms men i övrigt fungerar den som vanligt.

Filtrera
24 produkter - 0 filter valda
Stäng Återställ Använd
Filtrera (0)
Visar 24 produkter
Visar 24 av 24 produkter