Hitta rätt delar och tillbehör till din fyrhjuling!
Välj ATV/UTV genom regnummer
Välj ATV/UTV manuellt
Bromsklossar & Backar
Bromsbelägg är den del av den del av bromsen som trycker mot bromsskivan för att få stopp på fyrhjulingen.
Bromsbelägget slits med jämna mellanrum ut och behövs då bytas ut. Varje märke och modell har ett unikt utformat bromsbelägg som gör att du får bästa bromsverkan. Bromsklossarna slits fortare om det utsätts för smuts och vatten, vilket gör att de slits lite oftare. Viktigt är att regelbundet kontrollera så att du har slityta kvar på bromsbelägget.
När det slits ut kommer det att skada bromsskivan, och du behöver byta även denna. Den är betydligt dyrare och tar med tid att byta. Nyare maskiner har skivbroms. Äldre använder sig av trumbroms. Vi har reservdelar till båda modellerna. När man monterat beläggen så är det bra att bromsa in dem. Kör ett tag och testa så att bromsen tar ordentligt.
Får du olja smuts på bromsskivan kan du tvätta rent dem med Brake Clean då tar bromsen bättre.
Olika typer av bromsbelägg
Det finns framför allt två olika typer av material som används i bromsbelägg för fyrhjulingar och UTV, ofta benämns de två olika typerna av belägg som organiska eller sintrade belägg.
Du känner igen de olika typerna på utseendet på slitageytan:
Organiska bromsklossar har en svart/gråaktig yta.
Sintrade bromsklossar har en kopparfärgad yta.
Organiska bromsbelägg är tillverkade i ett lite mjukare material vilket gör att de fungerar bra redan när de är kalla och är ett bra allround bromsbelägg.
Ett sintrat bromsbelägg har bättre bromsverkan men behöver värmas upp för att fungera optimalt, sintrade belägg används ofta i racing eller på högpresterande modeller.
Fördelen med organiskt belägg är att de är tystare. De sintrade bromsbeläggen har en tendens att skrika när de utsätts för fukt och jord.
Organiska Bromsbelägg
+ Tystare
+ Fungerar bättre kalla
- Något kortare livslängd
Sintrade
+ Bäst bromsverkan när varma
+ Håller längre
- Skriker lättare vid inbromsning.