
5 fakta du bör veta om ATV-vinschar
Att ha en vinsch på din ATV kan vara avgörande för att ta sig ur tuffa situationer eller för att underlätta arbetet. Här är fem viktiga saker att veta om ATV-vinschar!
1.
Standardmått för vinschinfästning
Alla ATV-vinschar med fyrbultsfäste har samma standardmått på 76 x 124 mm mellan bulthålen. Om du har en ATV och behöver byta vinsch, kan du vara säker på att en ny vinsch med fyrbultsfäste passar i ditt befintliga vinschfäste.
För UTV-vinschar är standardmåttet något större, 76,2 x 167,4 mm, eftersom vinschtrumman oftast är bredare. Det finns även vinschar med tvåbultsfäste, där avståndet är 80 mm, vilket är samma mått som på många handvevade båtvinchar.
För UTV-vinschar är standardmåttet något större, 76,2 x 167,4 mm, eftersom vinschtrumman oftast är bredare. Det finns även vinschar med tvåbultsfäste, där avståndet är 80 mm, vilket är samma mått som på många handvevade båtvinchar.
2.
Alla ATV-vinschar fungerar på samma sätt
Oavsett märke och modell fungerar i princip alla 12V ATV-vinschar på samma sätt. De drivs av ett polvändande relä, vilket innebär att vinschmotorn får ström i ena riktningen för att dra in linan och i den andra för att mata ut den.
Detta gör att du kan behålla ditt originalkablage, relä och styromkopplare om du bara vill byta ut själva vinschen. Det enda undantaget är Warn Axon, där relät är inbyggt i motorn – alla andra vinschar använder separata reläer.
Detta gör att du kan behålla ditt originalkablage, relä och styromkopplare om du bara vill byta ut själva vinschen. Det enda undantaget är Warn Axon, där relät är inbyggt i motorn – alla andra vinschar använder separata reläer.
3.
Vinschreläer har samma funktion
Ett vinschrelä är alltid polvändande, vilket betyder att det skickar 12V till vinschen och styr riktningen på linan. Trots att vinschreläer kan se olika ut fungerar de i stort sett på samma sätt.
Om du behöver byta ut ditt relä är det smidigast att välja ett som ser likadant ut, eftersom det kan skilja sig åt i infästning och kontaktanslutningar. De tunna kablarna till styromkopplaren kan ha olika typer av anslutningar (flatstift, rundstift eller kontaktstycken), och färgerna kan variera. Om du skulle koppla fel är det värsta som kan hända att vinschen snurrar åt fel håll – något som enkelt kan rättas till.
Om du behöver byta ut ditt relä är det smidigast att välja ett som ser likadant ut, eftersom det kan skilja sig åt i infästning och kontaktanslutningar. De tunna kablarna till styromkopplaren kan ha olika typer av anslutningar (flatstift, rundstift eller kontaktstycken), och färgerna kan variera. Om du skulle koppla fel är det värsta som kan hända att vinschen snurrar åt fel håll – något som enkelt kan rättas till.

4.
Varför många fyrhjulingar har vinsch
Historiskt sett har de flesta fyrhjulingar som sålts i Sverige haft en vinsch monterad fram från fabrik. Anledningen? Lägre tullavgifter.
När en ATV hade en vinsch monterad klassades den som ett arbetsredskap, vilket gjorde att tullsatsen blev lägre vid import. Dessa regler har dock förändrats med tiden, och idag säljs ATV:er både med och utan vinsch från fabrik.
När en ATV hade en vinsch monterad klassades den som ett arbetsredskap, vilket gjorde att tullsatsen blev lägre vid import. Dessa regler har dock förändrats med tiden, och idag säljs ATV:er både med och utan vinsch från fabrik.
5.
Syntetlina eller stålvajer – vad är bäst?
En syntetlina är lika stark, eller till och med starkare, än en stålvajer, och dessutom betydligt smidigare att arbeta med. Det är därför syntetlinor har blivit allt mer populära de senaste åren. Du kan byta till syntetlina på vilken ATV-vinsch som helst. Den stora fördelen är att syntetlinan är lättare att hantera och inte repar händerna som en stålvajer kan göra.
Det enda tillfället där en stålvajer kan vara att föredra är vid frekvent vinschning längs marken, över stenar och vassa kanter. Stål klarar sådant slitage bättre, medan en syntetlina kan skadas. Skulle olyckan ändå vara framme och syntetlinan gå av, kan den enkelt knytas ihop provisoriskt – något som inte går med en stålvajer.
Det enda tillfället där en stålvajer kan vara att föredra är vid frekvent vinschning längs marken, över stenar och vassa kanter. Stål klarar sådant slitage bättre, medan en syntetlina kan skadas. Skulle olyckan ändå vara framme och syntetlinan gå av, kan den enkelt knytas ihop provisoriskt – något som inte går med en stålvajer.
Att förstå hur ATV-vinschar fungerar gör det enklare att välja rätt modell och tillbehör. Oavsett om du behöver byta vinsch, uppgradera till syntetlina eller byta relä, kan du med rätt kunskap fatta smarta beslut.
Relaterade Produkter