ATV Husets guide till byte av drivknutsdamasker
Lär dig hur du byter drivknutsdamasker på din ATV
Är det dags för byte av drivknutsdamaskerna? I denna guide går vi igenom steg-för-steg hur du demonterar drivaxeln och drivknutarna och installerar nya drivknutsdamasker.
Denna guide för byte av drivknutsdamasker är generell och behöver inte överensstämma exakt med hur bytet går till på din ATV. Själva funktionen av drivknutsdamaskerna är däremot likvärdig på nästan alla fyrhjulingar, men du bör konsultera din verkstadsmanual eller lokala verkstad om du känner dig osäker över bytet.
Verktyg och material som kan behövas
- Ny drivknutsdamsksats
- Verktyg för demontering av drivaxel, hylsor etc.
- Flatmejsel
- Låsringstång
- Hammare
- Don
- Bromsrengörning eller annat fettlösande rengöringsmedel
- Verktyg för demontering av drivaxel, hylsor etc.
- Flatmejsel
- Låsringstång
- Hammare
- Don
- Bromsrengörning eller annat fettlösande rengöringsmedel
1. Packa upp innehållet i drivknutsdamasksatsen, vi tillhandhåller damasker till alla ATV och UTV modeller på marknaden. De flesta satser kommer komplett med drivknutsdamask, drivknutsfett och nya drivknutsklammor.
2. Börja med att lyfta upp din ATV med en domkraft så att hjulet vars drivaxel du skall byta hänger stabilt och fritt i luften, demontera därefter drivaxeln.
3. Inre delen av drivaxeln är monterad i differentialen eller slutväxeln med ett clips.
4. Axeln demonteras från differentialen eller slutväxeln med ett ordentligt och snabbt "ryck", då lossnar axeln från axelhuset.
5. Inspektera damskerna och byt de som är trasiga.
6. Öppna de gamla drivknutsklamrarna med en flatmejsel.
7. Demontera klamrarna.
8. Dra av den inre damsken.
9. Lossa låsringen som sitter i inre drivknuten med en flatmejsel.
10. Ta bort den inre knutens hus.
11. Rengör den inre knutens lager med t.ex. Brakeclean. Inspektera och kolla efter skador.
12. Demontera låsringen med en låsringstång.
13. Lägg drivaxeln i ett skruvstäd och tryck ut lagerhuset.
14. Ta bort lagerhuset från axeln.
15. Ta bort låsringen.
16. Ta bort drivknutsdamasken/drivknutsdamaskerna.
17. Rengör den yttre knuten och inspektera efter skador.
18. Om den yttre drivknuten är avtagbar demonteras den med ett don, var noga med att endast knacka på den inre lagerbanan.
19. Demontera axeln från drivknuten
20. Rengör drivknuten och avlägsna allt gammalt drivknutsfett och smuts.
21. Rengör axeln och kolla efter skador.
22. Linda ett lager tejp runt axelns splines för att förhindra att de skadas vid ihopmontering.
23. Montera ihop den yttre drivknuten och fetta in med nytt drivaxelfett.
24. Montera på drivknutsdamasken på axeln.
25. Tryck i drivknutsfett i den nya damasken innan den monteras på knuten
26. Montera nya drivknutsklamrar för både inre och yttre knut på axeln.
27. Montera drivaxelklamrarna så att ändarna är i motsatt riktning mot axelns framåt rotation när den är monterad.
28. Montera på den inre drivknutsdamasken på axeln.
29. Montera lagerhuset på axeln.
30. Montera låsringen för att säkra lagerhuset.
31. Tryck i drivknutsfett i den inre drivknutens hus.
32. Trä låsringen till det inre lagerhuset över axeln.
33. Montera det inre drivknutshuset på lagerhuset på axeln.
34. Montera låsringen i drivknutshuset.
35. Montera drivknutsdamasken på axeln, den smalare delen av damasken har ofta ett spår den skall ligga i.
36. Montera drivknutsdamask klamrarna.
37. Dra åt klamrarna och lås fast dem, dra inte åt dem för hårt så att damasken kläms eller förlorar sin form. Klamrarna låses fast genom att du drar i dem hårt åt ena hållet och trycker ner ändarna som på ovan bild visar. Klipp sedan av resten av klammern som blir över.
38. Montera låsringen på den inre drivknuten, fetta in axelns splines innan montering.
39. Olja in differentialens/slutväxelns packboxar lite innan du trycker in drivaxeln. Akta så att du inte skadar packboxen när du trycker in drivaxeln. För att kontrollera att drivaxeln har monterats ordentligt kan du efter att du tryckt in den och den har satt sig rycka försiktigt i den utåt och se så att låsringen håller den på plats.
40. Montera tillbaka övriga delar runt drivaxeln och var noga med att dra åt bultar och muttrar ordentligt.